Wat is creativiteit nou eigenlijk?

Gepubliceerd op 23 november 2024 om 17:52

Wat is creativiteit nou eigenlijk?

Groot omvattend staat creativiteit letterlijk omschreven in de Dikke van Dale als “ scheppend vermogen”.

Schreef al eens een eerder blog over creativiteit (zie mijn eerste blog), ik herschrijf hem nu om weer te geven dat alles verandert door het gebruik van onze creativiteit. Ook als persoon verander je, groei jij door jouw creativiteit. Alles is continue in beweging hierdoor en blijven dingen ook veranderen. Het gekke vind ik, is dat creativiteit over het algemeen nog steeds gezien wordt als iets artistieks. Dat spelen en ‘knutselen’ niet zo belangrijk zijn en taal en rekenen nog steeds de boventoon voeren in onze ontwikkeling. 


Als levensKunstenaar, inspirator en creatieve  drijfveerontwikkelaar inspireer ik je graag met mijn enthousiasme en passie voor die creativiteit. Ik wil hiermee weergeven dat creativiteit de essentie van het leven is! Als wij hier allemaal op ons eigen manier gebruik van gaan maken en hierin in onszelf gaan  geloven ipv het bij de ander te leggen en elkaars creatieve hulpmiddelen gebruiken en delen zullen wij de wereld om ons heen een stuk mooier maken. 

 

Ik ben hier niet om je van anders te overtuigen, ik ben hier om je anders te laten zien en jouw op jouw manier te dingen te laten ervaren. Doe er vooral mee wat jij wilt, is dat niks is het niks ;). Soms is niks toch iets! Maakt het iets los wat je vergeten was, of nodigt het uit tot experiment en geeft het groei waar nodig..

Geloof in jezelf is meer dan genoeg! 

 

Ik heb zelf de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan hiernaar, vele boeken gelezen, onderzoek gedaan op naar wat er voor onderzoeken zijn gedaan op het gebied van creativiteit, onderzoek gedaan naar het observeren van mensen hierin, en niet te vergeten mijn grootse eigen ervaring. Een weergave van feiten en gedachten. Die ik graag met andere deel. Waarin ik iedere dag bijleer door kennis en ervaring want deze twee samen brengen groei. 

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat voor mij creativiteit echt het leven is, en dat wat ik zie is dat we de essentie ervan (als volwassenen) op vele vlakken niet bewust van zijn of juist naar op zoek zijn. Op zoek naar onszelf. Terwijl het eigenlijk in ieder zit maar vaak door het onbekende, de angst voor falen en andere belemmeringen niet naar boven komt.

De focus ligt op de buiten wereld in ons systeem maar daarbinnen gebeurt alles dat is jouw systeem, jouw systeem werkt het beste als dat in balans is voor jou, is dat uit balans dan kom je dit vroeg of laat ergens tegen.  Alles staat namelijk met elkaar in verbinding. Mens, natuur en creativiteit. 


Al zie ik een klein stipje aan de horizon komen hierin ;) Yes thats me. Altijd van de positieve kant bekijken en niet denkend in problemen maar in oplossingen! Ook dat is creativiteit.

Ik deel mijn expertise, mening, ervaring en passie hierin om andere te inspireren, om eens anders naar de dingen om je heen te kijken en vooral voor jezelf eens te onderzoeken en experimenteren ( op wat voor een manier dan ook ),dat het misschien niet altijd voor jou zo is als dat het je ‘geleerd’ is. Openheid te creëren in het gedachtengoed van de mens en dat we doormiddel van ieder onze eigen creativiteit we een mooiere wereld kunnen creëren. Ik zie namelijk een grote slachtofferschap in de wereld, we leggen het geloof bij anderen die zeggen te weten. Waar is het geloof in jezelf? Waarom stellen we onszelf zo onafhankelijk op? Waarom gaan we onze eigen processen niet meer aan? 


Creativiteit en Onderwijs: Hoe We Het Kind Zijn Verliezen in Onze Drang naar Perfectie..

Het is een veelgehoorde uitspraak: “De wereld verandert, en wij veranderen mee.” Maar wanneer we kijken naar hoe we kinderen opleiden, lijkt het alsof we blijven hangen in een systeem dat zijn oorsprong heeft in de industriële revolutie, ergens in de jaren 60, toen Ford zijn productielijnen ontwikkelde en de wereld begon te draaien om efficiëntie, prestaties en hard werken. In die tijd was het logisch dat mensen hun hele leven gaven voor een baan en dat prestaties een rechtstreekse maatstaf waren voor hun waarde in de maatschappij. Maar ik vraag me af: zijn we nog steeds bezig met het creëren van waarde door middel van datzelfde verouderde systeem?

Het probleem is niet dat het systeem in de tijd van Ford niet werkte—voor die periode was het een revolutionair model. Maar we bevinden ons nu in een ander tijdperk, waarin de maatschappelijke normen veranderen. De afgelopen jaren hebben we gezien dat er een verschuiving is naar zelfontwikkeling, zowel op een spiritueel als persoonlijk niveau. Veel mensen zijn ‘wakker’ geworden en hebben zich gerealiseerd dat er meer is dan alleen hard werken en presteren. Ze hebben geleerd om meer in zichzelf te geloven, om hun creativiteit te omarmen en hun eigen pad te volgen. Ik geloof dan ook dat het geloof in jezelf, je eigen potentieel en je innerlijke kracht een fundament is dat ons verder helpt dan ooit.

 

Het Onderwijssysteem en de Creatieve Natuur van Kinderen

Als we naar ons huidige onderwijssysteem kijken, vallen er een paar dingen op. We bieden kinderen een strak omlijnd pad van taal en rekenen, maar vergeten vaak hun creatieve natuur en talenten te ontwikkelen. In plaats van kinderen de ruimte te geven om zichzelf te ontdekken en hun passies te volgen, duwen we ze in een keurslijf van gestandaardiseerde verwachtingen. Vanaf de geboorte wordt een kind al gemeten aan een gemiddelde lijn—een pad dat het moet volgen om 'normaal & succesvol' te zijn. En als ze daar niet aan voldoen, worden ze vaak bestempeld als ‘bijzonder’ of ‘moeilijk’, wat de druk op hun ontwikkeling verhoogt.

Dit is waar de problemen beginnen. We leggen te veel nadruk op de linkerhersenhelft—de logica, de structuur, de regels, en de cijfers—en vergeten vaak de rechterhersenhelft, die verantwoordelijk is voor creatief, intuïtief denken, verbeelding en zelfontdekking. Wat gebeurt er als kinderen alleen maar met de linkerhersenhelft bezig zijn? Ze verliezen de kans om hun creatieve, speelse zelf te ontdekken. Het vrije kind, dat zonder oordeel en zonder druk de wereld verkent, wordt onderdrukt door richtlijnen, prestatiedruk en een systeem dat niet genoeg ruimte biedt voor vrijheid en verkenning.

De Gevaarlijke ‘Halve’ Oplossingen

Het probleem is dat we steeds meer halve oplossingen aanreiken voor kinderen, zonder het volledige proces in overweging te nemen. We geven ze wel wat tools, maar vergeten ze de ruimte te geven om die tools zelf te gebruiken en eigen creaties te maken. Zo creëren we een generatie die zich gevangen voelt in een systeem van regels en verwachtingen, maar zonder de noodzakelijke vaardigheden om buiten dat systeem te denken.

Wanneer kinderen ‘bijzonder’ worden genoemd, is dat vaak omdat ze niet in dit systeem passen. Maar wat als dit niet betekent dat ze niet goed genoeg zijn, maar dat het systeem gewoon niet geschikt is voor hun unieke manier van denken? Ze hebben misschien een andere manier van leren en ontwikkelen, en dat zou juist gezien moeten worden als iets waardevols. De balans tussen het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden en het stimuleren van creatieve en persoonlijke groei is essentieel. Helaas vinden we die balans vaak niet.

 

 

Wat Als We Het Anders Doen?

Wat als we het onderwijs herontwerpen, zodat we zowel de linker- als de rechterhersenhelft de ruimte geven om te bloeien? Wat als we kinderen niet langer in een mal persen, maar ze laten groeien op hun eigen, unieke manier? Wat als we kinderen leren dat falen niet het einde is, maar een kans om te leren en te groeien? Wat als we in plaats van rigide normen en prestatiedruk, hen de vrijheid geven om hun eigen pad te ontdekken, hun eigen talenten te ontwikkelen en hun creativiteit te omarmen?

 

Het antwoord is simpel: we zouden een generatie kunnen creëren die niet alleen academisch succesvol is, maar die ook creatief, veerkrachtig en zelfverzekerd is. Een generatie die in zichzelf gelooft, die weet dat hun ideeën waardevol zijn, en die de moed heeft om te experimenteren, te falen, en weer op te staan. Een generatie die de vrijheid heeft om te ontdekken wat ze echt leuk vinden, zonder zich zorgen te maken over wat 'moet' of wat anderen van hen verwachten.

Conclusie: Het Geloof in Jezelf en Jouw Creatieve Kracht

In plaats van kinderen te dwingen om zich aan vastgestelde normen en verwachtingen te houden, zouden we ze moeten aanmoedigen om hun eigen creatieve natuur te ontdekken. Het onderwijssysteem heeft zijn waarde in de ontwikkeling van taal en rekenen, maar het is tijd om de balans te herstellen en de rechterhersenhelft de ruimte te geven. Kinderen hebben de kracht om zichzelf te ontdekken, om te leren door te spelen, en om te groeien op hun eigen manier. Als we ze de ruimte geven om dat te doen, kunnen we een toekomst creëren waarin niet alleen de prestatie, maar ook de creativiteit en het geloof in zichzelf centraal staan.

Laten we niet vergeten dat de echte waarde van een mens niet ligt in de prestaties die ze leveren, maar in de manier waarop ze zichzelf en hun creatieve potentieel ontwikkelen. Dat is de kracht die ons vooruit zal helpen, zowel als individuen als als maatschappij. En wie weet? Misschien kunnen we met deze vernieuwde benadering een wereld creëren waarin kinderen niet alleen worden voorbereid op de toekomst, maar ook op hun eigen unieke manier van bijdragen aan die toekomst.

 

Hoe We Als Volwassenen Een Simpele Start Kunnen Maken, kinderen doen namelijk niet wat wij zeggen. Kinderen doen wat wij doen ;)..

 

Als volwassenen hebben we vaak het gevoel dat we vast zitten in de systemen die we zelf hebben helpen opbouwen: werk, verantwoordelijkheden, verplichtingen. Maar de waarheid is dat het nooit te laat is om de balans terug te vinden, om onze eigen creatieve natuur weer te omarmen en om een voorbeeld te zijn voor de volgende generatie.

 

Een simpele start in dit proces kan beginnen bij onszelf. Hoe? Door kleine, bewuste keuzes te maken die ruimte geven voor creativiteit, nieuwsgierigheid en zelfontdekking. Hier zijn een paar simpele stappen die we als volwassenen kunnen nemen om deze veranderingen in onszelf te starten:

 

Geef jezelf de ruimte om te experimenteren

Sta jezelf toe om te spelen zonder het idee van ‘moetens’ of ‘falen’. Dit kan iets eenvoudigs zijn als een nieuwe hobby oppakken, of gewoon een onbekend pad bewandelen. Of het nu schilderen is, muziek maken, tuinieren of iets totaal anders, de sleutel is dat je iets doet zonder jezelf druk op te leggen over het resultaat. Het gaat om het proces, niet de uitkomst.

 

Herontdek je nieuwsgierigheid

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en stellen constant vragen. We kunnen deze nieuwsgierigheid ook weer aansteken door vragen te stellen over de dingen die we dagelijks doen. Wat kan ik anders doen? Hoe zou ik iets kunnen verbeteren? Door te leren om dingen opnieuw te bekijken, kunnen we nieuwe perspectieven ontwikkelen en onze creativiteit weer aansteken.

 

 Breek uit je routine

Als volwassene zijn we vaak gevangen in gewoonten en routines. Soms kan een kleine verandering in je dagelijkse leven wonderen doen. Verander je route naar je werk, doe iets op een andere manier dan je gewend bent, of neem een pauze en probeer iets nieuws. Deze kleine veranderingen helpen om je geest open te stellen voor nieuwe ideeën en inzichten.

 

Sta open voor het onbekende

Net als kinderen kunnen we leren om niet bang te zijn voor het onbekende. Sta jezelf toe om buiten de gebaande paden te denken, zonder bang te zijn om fouten te maken. We hebben allemaal creatieve ideeën die we vaak verstoppen omdat we denken dat ze niet goed genoeg zijn. Door deze gedachten los te laten, kunnen we ruimte maken voor echte vernieuwing.

 

Kijk naar het grotere geheel

We kunnen onszelf eraan herinneren dat het leven meer is dan cijfers, prestaties en einddoelen. Laten we terugkeren naar de kern van wie we zijn en wat ons echt gelukkig maakt. Kijk naar de dingen die je vreugde brengen, de dingen die je als kind misschien al deed zonder je er druk over te maken. Volwassenen die dit doen, creëren niet alleen ruimte voor hun eigen creativiteit, maar laten ook zien aan de jongere generatie dat het oké is om jezelf te zijn en nieuwe dingen te ontdekken.

 

Door kleine stappen te zetten en onze creativiteit en nieuwsgierigheid weer aan te wakkeren, kunnen we niet alleen onszelf herontdekken, maar ook een omgeving creëren die bevorderlijk is voor de volgende generatie. We hoeven geen grote veranderingen door te voeren; door simpelweg open te staan voor wat er voor ons ligt, kunnen we een nieuwe manier van denken en leven omarmen. Dus waarom niet vandaag beginnen? Het is tijd om het vrije, creatieve kind in onszelf weer te omarmen.

 

"Creativiteit is de intelligentie die plezier heeft." – Albert Einstein

Dus, waarom wachten? Neem vandaag de eerste stap en geef jezelf toestemming om opnieuw te spelen, te ontdekken en te experimenteren. Of het nu groot of klein is, elke stap brengt je dichter bij een leven vol nieuwsgierigheid en creativiteit. Deel in de reacties wat jij vandaag nog wilt proberen of ontdekken, en laten we samen de reis beginnen!


Liefs Sil 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.